تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

تیم فلاش (Tim Flach) یه عکاس مشهور بریتانیاییه که دو سال از زندگی خود رو به مستندسازی زندگی حیوانات در حال نابودی اختصاص داده.

در عکس‌های این هنرمند می‌تونید گونه‌های جانوری متنوعی رو از شکلای جور واجور به طور کامل شناخته شده مثل خرس قطبی و پلنگ برفی تا گونه‌های کم پیدا و کمترشناخته‌شده مثل بزکوهی Saiga رو ببینین.

قراره همه این تصاویر منحصربه‌فرد و قشنگتر در کتابی با عنوان «در خطر» منتشر شن.

ما در ادامه تعدادی از این تصاویر رو براتون انتخاب کرده‌ایم تا علاوه بر دیدن این عکس‌های بی‌مثل، با جانورانی که در خطر نابودی قرار دارن هم بیشتر آشنا شید.

همراهمون باشین.

۱- پلنگ برفی

پلنگ برفی عموما بین ۷۵ تا ۱۳۰ سانتی‌متر طول و بالغ‌ها معمولا بین ۳۵ تا ۵۵ کیلوگرم وزن دارن.

این گربه‌سان بزرگ در کوه‌های مرتفع آسیای میونه، هیمالیا و تبت زندگی می‌کنه. البته الان، محل زندگی اون در هیمالیای شرقی و یانگ‌تسه س.

پلنگ‌ برفی از بقیه گربه‌های بزرگ کوچیک‌تره و روی پوست اون خال‌های رز شکل تیره رنگ هست. اندام پلنگ برفی متناسب با نواحی سرد و کوهستان‌های صخره‌ای و پرشیب بوجود اومده: پای کوتاه جلو و پای بلند عقبی به حرکت در شیب‌های تند کمک می‌کنه و پنجه‌های بزرگ واسه حرکت در برف مناسبه. دم این حیوان هم بسیار بلنده و این واسه حفظ هر چی بیشتر تعادل خیلی با اهمیته.

پلنگ برفی عموما بین ۷۵ تا ۱۳۰ سانتی‌متر طول و بالغ‌ها معمولا بین ۳۵ تا ۵۵ کیلوگرم وزن دارن.

پلنگ برفی بیشتر در ارتفاع ۳ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ متری زندگی می‌کنه اما بعضی وقتا در هیمالیا به ارتفاع بالای ۵ هزار و ۵۰۰ متر هم می‌رود.

نام این جونور در لیست قرمز گونه‌های در حال نابودی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) جای گرفته.

جالبه بدونین در گوشه‌ای خوش‌منظره از افغانستان، برنامه حفاظتی بی‌نظیری تونسته پلنگ برفی رو از سراشیبی نابودی بیرون بکشه و امیدی دوباره به یکی از فقیرترین و دورافتاده‌ترین جوامع بشری در کره زمین ببخشد. قلمرو این پلنگ‌ها کوه‌های برفی چندین کشور آسیای مرکزی و جنوبی رو در بر می‌گیرد، اما کشتارشان به وسیله شکارچیانی که دنبال پوست خال‌خالی اون‌ها بودن و دامدارانی که می‌خواستن از حیوانات خود حفاظت کنن باعث شده بود تا تعداد اون‌ها در دهه‌ های گذشته کاهش پیدا کنه.

حالا اما به نظر می‌رسد که اجرای یه برنامه هفت ساله و ایجاد یه پارک ملی جدید رونقی دوباره به زندگی اون‌ها ببخشد.

تامین بودجه و نظارت بر همه فعالیت‌های انجمن حفاظت از حیوانات وحشی نیو یورک در واخان بردوش برنامه عمران سازمان ملل متحده و قراره در دو سال آینده ۳ میلیون دلار به پروژه پلنگ برفی اختصاص داده شه.

۲- کرکس مصری
کرکس مصری بعضی وقتا در ایران هم دیده شده.

این پرنده قشنگتر که با نام لاشخور سفید هم شناخته ‌شه در جنوب‌غربی اروپا، آفریقای شمالی و هند زندگی می‌کنه. کرکس مصری بعضی وقتا در ایران هم دیده شده.

کرکس مصری (کرکس کوچیک) بیشتر بین ۵۳ تا ۶۵ سانتی‌متر بزرگی داره و از بقیه لاشخورها کوچیک‌تره. سر و گلوی پرنده بالغ پوستی زردرنگ و بدون پر داره.

پر و بال اون سفید کدر و شاه‌پرهای نخستینش مشکی‌رنگ هستن. منقارش هم از منقار لاشخورهای دیگه باریک‌تره.

بد نیس بدونین رنگ پر پرنده نابالغ طبق سن، از قهوه‌ای پررنگ تا سفید تیره متغیره. کرکس مصری از پرندگان در خطر نابودی جهان و پشتیبانی شده ایران بشمار می‌رود.

۳- لاک‌پشت ماداگاسکار

لاک بر اومده مشکی و طلایی این جونور موجب شده در بازارهای بین‌المللی طرفداران خاص خود رو داشته باشه

لاک‌پشت ماداگاسکار یکی از نادرترین سنگ‌پشتان دنیاس. بدیش اینه نسل این جونور در خطر نابودی قرار داره و ممکنه تا چند سال دیگه هیچ نمونه‌ای از اونو در جهان پیدا نکنیم.

کارشناسان محیط زیست برآورد کرده‌ان کمتر از ۱۰۰ لاک‌پشت ماداگاسکار در حیات وحش باقی مونده و موندگاری شکار غیرمجاز این جور با هدف تجارت غیرقانونی موجب می‌شه این لاک‌پشت‌های خیلی کم پیدا طی دو تا سه سال آینده منقرض شن.

در واقع، لاک بر اومده مشکی و طلایی این جونور موجب شده در بازارهای بین‌المللی طرفداران خاص خود رو داشته باشه و در نتیجه قاچاق لاک پشت ماداگاسکار شدت پیدا کرده و اونو در راه نابودی قرار داده.

مقاله دیگر :   از سهند تا جماران؛ نگاهی به ناوشکن های موشک انداز ایران

۴- قورباغه درختی چشم‌زرد

قورباغه درختی چشم‌زرد

قورباغه درختی چشم‌زرد همون‌طور که از چشمانش مشخصه دارای عنبیه زرد-طلاییه و دست‌ها و پاهاش رنگ آبی داره.
این‌گونه از قورباغه‌ها منحصر به بعضی از بلندی‌های مرکزی کاستا ریکا و ارتفاعات پانامای مرکزی غربیه. بدیش اینه این جونور قشنگتر هم در خطر نابودی قرار داره.

۵- مکائو سنبلی

وزن ماکائو آبی سنبلی بین ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرمه.

مکائو سنبلی در واقع یه جور طوطی بومی جنوب‌شرقی آمریکاست. این پرنده از دیگر گونه‌های طوطی‌ها بزرگ‌تره به‌طوری که اندازه اون به یکصد سانتی‌متر هم می‌رسد.

محبوبیت ماکائو آبی سنبلی به عنوان حیوان خونگی دلیل کاهش جمعیت وحشی اونا تا مرز نابودی و قرار گرفتن این جور در لیست قرمز (درمعرض تهدید) شده‌است.

وزن ماکائو آبی سنبلی بین ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرمه. طول بال‌های اون هنگام پرواز بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر و عرض اونا ۴۸ تا ۵۶ سانتی‌متر باز می‌شن.

مکائو سنبلی بطورکامل آبی رنگ هستن و پرهای زیر بال‌ها هم مشکی رنگه و دارای منقار بزرگ و مشکی بوده و در دو طرف منقار و دور و بر چشم ناحیه‌ای زرد رنگ و روشن هست.

۶- میمون دماغ‌سربالای مشکی

شکارهای غیرقانونی میمون دماغ‌سربالای مشکی به وسیله آدم، این جور جانوری رو در لیست قرمز قرار داده.

در کشور چین سه نوع میمون دماغ‌سربالا هست که نمونه مشکی اونا بیشتر از همه در خطر انقراضه. این جور میمون‌ها از کوهستان‌های یون لینگ در جنوب‌غربی چین تا استان یونان در شما‌ل‌غربی و جنوب شرقی تبت پراکنده هستن.

به دلیل از بین رفتن محل زندگی‌های این میمون‌ها و هم اینکه شکارهای غیرقانونی اونا به وسیله آدم، این جور جانوری در لیست قرمز قرار گرفته.

البته، دولت چین شکار میمون دماغ‌سربالای مشکی رو در سال ۱۹۷۵ میلادی ممنوع اعلام کرد اما نمی‌تونه به‌طور کامل روی این موضوع نظارت داشته باشه.

۷- تمساح پوزه‌باریک گنگی (گریال)

تمساح پوزه‌باریک هندی در برابر انقراضه.

تمساح پوزه‌باریک هندی که با نام تمساح ماهی‌خوار هم شناخته می‌شه و بومی بخش شمالی شبه قاره هند بشمار می‌رود به‌شدت در خطر نابودی قرار داره.
با اینکه فقط تعدادی از این جونور باقی مونده اما بازم زیست‌گاه اونا در برابر خطره و صیدهای غیرقانونی آدم هم نسل این تمساح رو در برابر تهدید قرار داده.

 

۸- ایگوانا دریایی

 

ایگوانا دریایی، در جزیره‌های گالاپاگوس یافت می‌شه

ایگوانا دریایی تنها مارمولک دریایی دنیاس و عالی تونسته با محیط خطرناک دریا خودشو تطبیق دهد. این  اونو واسه زندگی و تلاش در دریا، به یه خزنده دریایی تبدیل کرده‌است.

ایگوانا دریایی، در جزیره‌های گالاپاگوس یافت می‌شه و توانایی این ایگوانا در میان مارمولک‌های جدید منحصربه‌فرده. اما بدیش اینه در خطر نابودی قرار داره.

۹- تیزشاخ عربی

 

 

این تیزشاخ‌ها بیشتر در محیط‌های بیابانی زندگی می‌کنن.

تیزشاخ عربی یا اریکس (غزال آفریقایی) یه جور بزکوهی با اندازه متوسطه و نام اون به عنوان کوچیک‌ترین اریکس در گینس به ثبت رسیده. این تیزشاخ‌ها بیشتر در محیط‌های بیابانی زندگی می‌کنن. الان، این حیوان رو می‌توان در شبه جزیره عربستان پیدا کرد.

این جونور در خطر نابودی قرار داره.

از مشخصات ظاهری اونم می‌توان به ۱۴۰ تا یکصد و ۸۰ سانتی‌متر طول و بین یکصد تا یکصد و ۲۰ کیلوگرم وزن اشاره کرد.

طول شاخ اونم بین ۷۰ تا ۷۵ سانتی‌متره. تیزشاخ‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ سال زندگی‌می‌کنن.

 

 

۱۰- تمساح سیامی

تمساح سیامی

کروکودیل سیامی یه گونه کوچیک از کروکودیل‌های آب‌های شیرینه و بشدت در خطر نابودی قرار داره.
واقعا، در همه جهان در حال از بین رفتنه به غیر از کامبوج.

اشغال محل زندگی این حیوانات به وسیله آدم یکی از کلی‌ترین دلایل نابودی این جونور حساب می‌شه.