حیوانات بامزه و به ظاهر مظلومی که نمی دانید همنوع خوار هستند

حیوانات بامزه و به ظاهر مظلومی که نمی دانید همنوع خوار هستند

هرچند همنوع خواری در بیشتر گونه های حیوونی یه رفتار همیشگی نیس، اما بعضی از حیوانات بعضی وقتا رفتارهایی مثل این دارن. این رفتارها در حیوانات می تونه در نتیجه عوامل محیطی، ازدحام جمعیت یا حتی براساس غریزه باقی موندن باشه. اما تعداد حیواناتی با این رفتار بالاتر از تصور ما هستش و نکته باحال تر اینکه در میان اونا گونه هایی هست که به خاطر ظاهر بامزه و معصوم شون، تصور همنوع خوار بودن اونا واسه ما تقریباً غیر ممکنه. حتی بعضی از اونا، جزء حیوانات خونگی هستن. در ادامه به ۹ مورد از این حیوانات همنوع خوار می پردازیم.

۱-  سگای دشتی

سگای دشتی هرچند عموماً گیاهخوارند اما دیده شده که سنجابای زمینی وایومینگ که مانند خودشون گیاهخوارند رو هم میکشن.

بعضی از سگای دشتی ماده، فرزندان هم نوعان خود رو می خورن. محققان فکر می کنن دلیل این رفتار سگای دشتی به مسأله «انتخاب طبیعی» برمیگرده، چون این کار شانس زنده موندن رو واسه فرزندان خود اونا بیشتر می کنه.

۲- همسترها

همسترها هم می تونن همنوع خوار باشن، اما از قرار معلوم این رفتار در نتیجه محدود شدن رژیم غذایی اونا به وجود میاد. اگه همسترها به جای یه رژیم غذایی جور واجور شامل غلات، ریشه ها و حشرات، رژیم غذایی ای محدود به ذرت داشته باشن، همسترهای مادر به خوردن فرزندان خود روی میارن.

۳- خوکا

خوکا به بچه خواری معروفند و این اتفاق بیشتر در مورد فرزندان حاصل از زایمان اول اونا اتفاق می افته. همنوع خواری این حیوانات بعضی وقتا به دلیل تغییرات هورمونی ایه که قبل از زایمان در بدن خوکای ماده اتفاق می افته، اما استرس، اضطراب یا محیط دور و بر هم می تونن علل دیگه این رفتار باشن.

۴- جوجه تیغیا

جوجه تیغیا به خاطر ظاهر بامزه و خاص شون محبوبیت زیادی دارن، اما در گونه جوجه تیغیای کوتوله آفریقایی، اگه جوجه تیغی مادر دچار وحشت شه، به خوردن فرزندان خود روی می آورد.

بعضی از دامپزشکان، به کسایی که از جوجه تیغیا نگهداری می کنن پیشنهاد می کنن واسه جلوگیری از بروز این مشکل، جوجه تیغیای مادر رو قبل و بعد از زایمان اونا از بقیه جوجه تیغیا و آدما جدا نگه دارن.

۵- خرگوشا

همنوع خواری در خرگوشا رفتار رایجی نیس اما این اتفاق در مورد خرگوشای ماده ای که تازه زایمان کردن می تونه بیفته.

این حیوانات ممکنه در عکس العمل به بروز تغییری در محیط و کمبود منابع غذایی، به خوردن فرزندان خود روی بیارن. یه دلیل دیگه بچه خواری در میان خرگوشای مادر می تونه مربوط به ساختار باقی موندن باشه، مثل وقتی که خرگوش حیوان شکارچی ای رو در نزدیکی خود احساس می کنه.

 

 

۶- کفشوزکا

رنگ قرمز و خالای مشکی کفشدوزکا ظاهر بامزه ای به این حشرات داده. اما این حشرات به ظاهر معصوم، نیمه تاریکی هم دارن. لاروهای خیلی از شکلای جور واجور کفشدوزکا، از جمله کفشدوزکای دو خال، تخمای خواهران و برادران شون رو که هنوز از تخم بیرون نیامده ان رو می خورن. تحقیقات نشون داده لاروهای کفشدوزکی که خواهران و برادران از تخم بیرون نیامده خود رو می خورن، زودتر از کفشدوزکای غیر همنوع خوار رشد می کنن.

مقاله دیگر :   کریستیانو رونالدو؛ حقایقی جالب در مورد زندگی شخصی مشهورترین فوتبالیست معاصر

۷- جوجه اردکا

جوجه اردکا وقتی خسته باشن به همنوع خواری روی میارن و این گرایش در جوجه اردکای بزرگ تر از یه ماه بیشتره. می گن که بچه اردکا وقتی خسته یا از ازدحام جمعیت کلافه شن، محیط اونا تهویه نداشته باشه یا تغذیه ضعیفی داشته باشن، دست به همنوع خواری میزنن.

 

۸- مرغا

 

همنوع خواری در میان مرغا اتفاق نادری نیس.

این پرندگان به مرغای دیگه درون گله نوک میزنن، پوست، بافت بدن و اندامای اونا رو پاره و حتی می خورن.

هرچند همنوع خواری در میان بعضی از گونه های مرغ (و دیگه شکلای جور واجور ماکیان) عادی تره، اما این رفتار خشن رو با اقدامات پیشگیرانه میشه محدود و کنترل کرد، از جمله ایجاد فضای بیشتر واسه مرغا و جلوگیری از ازدحام جمعیت، در دسترس قرار دادن آب و منابع غذایی و جلوگیری از قرار گرفتن بیشتر از اندازه مرغا در برابر نور خورشید (مرغا روزانه بیشترین حد باید ۱۶ ساعت در برابر نور طبیعی یا مصنوعی قرار بگیرن).

همنوع خواری در مرغا یه رفتار اکتسابیه و می تونه تو یه گله گسترش پیدا کنه.

۹- سنجابای قرمز امریکای شمالی

بچه خواری و همنوع خواری در میان سنجابای قرمز نر هست.
بچه سنجابا بیشتر به وسیله سنجابای نر نزدیک محل زندگی شون کشته و خورده می شن.
این سنجابای نر معمولا سنجاب پدر نیستن. باحال اینکه بچه خواری این سنجابا بیشتر در زمان زیادی غذا اتفاق می افته.

دلیل این مسأله اون هستش که وقتی غذای بیشتری در دسترس وجود داشته باشه احتمال اینکه سنجابای ماده واسه بار دوم تو یه سال باردار شن و زایمان کنن بیشتر می شه.
از اونجایی که سنجابای ماده قبل از اولین نوبت زایمان شون شریکای جفتگیری زیادی دارن، سنجاب نر با نابود کردن بچه سنجابای اولین زایمان سنجاب ماده مطمئن می شه که حاصل زایمان دوم فقط به خود اون تعلق داره.

حیواناتی که برخلاف ظاهر بامزه و بی خطرشون بسیار خطرناک هستن

۱۰ حقیقت باحال و عجیب درباره تولید مثل و زایمان حیوانات

حقایقی بسیار باحال درباره عادتای خواب حیوانات که حیرت زده تون می کنه

 

با ۱۰ مورد از گرون ترین حیوانات دنیا آشنا شید

 

با ۱۲ مورد از باهوش ترین حیوانات دنیا آشنا شید

با ۱۰ مورد از پیر ترین حیوانات دنیا آشنا شید

 

 

حقایقی باحال درباره حیوانات عجیب قطب شمال

از سگ‎های پوتین تا اسب‎های ملک عبدالله؛ با حیوانات خونگی رهبران سیاسی دنیا آشنا شید