آثار میلیون دلاری ۱۵ بانوی هنرمند جهان

آثار میلیون دلاری ۱۵ بانوی هنرمند جهان

به قول مقاله آوریل ۲۰۱۶ میلادی نشریه نیویورک تایمز آمریکا، بانوان هنرمند در چند سال گذشته، شاهکارهای گرون بسیاری رو به تاریخ هنر تقدیم کردن و نقش زنان در پیشرفت هنر مدرن رو نباید بی اهمیت و ناچیز دونست. از یایویی کوساما(Yayoei Kusama) ، بانوی ژاپنی که با جادوی رنگ و خلاقیت، طرحای عجیبی رو میکشه تا کادی نولاند  و دیگه بانوان مجسمه ساز و  نقاش و فعال در میدون چیدمان، بخشی از واقعیت تاریخ هنر هستن.

سال ۲۰۱۶ میلادی، تماشاگر نتیجه های تازه هنری از بانوان هنرمند در سراسر جهان بود که تونستن در کار و کاسبی هنر و اقتصاد هنر مدرن، عرضه اندام کرده و آثاری میلیون دلاری رو در حراجیای معروف دنیا مانند کریستی و سوتبی به فروش برسانند.

بازار هنر جهان، از توکیو تا لندن و نیویورک و فلورانس، حالا تماشاگر حضور بانوان جوون هنرمند بسیاریه که قدرت رویا پردازی اونا که آلبرت انیشتن، اونو قوی تر از علم می دونست، زمینه رو واسه خلق شاهکارهای هنری گرون جفت و جور کرده. آثاری که از بانوان هنرمند در میدونای جور واجور هنری در موزه ها و گالریای مطرح آسیا، اروپا و آمریکا در برابر دید عاشقان هنر قرار گرفته، واقعیت نقش زنان در کار و کاسبی هنر (art market) رو به روشنی نشون میده.

درزمان چهار سال گذشته، اسامی جدیدی به فهرست بانوان هنرمند گرون در قید زندگی جهان اضافه شده که رقمای سرسام بیاری واسه آثار اونا در حراجیا پرداخته شده.

یه چند وقت پیش در گزارشی، به بررسی آثار یائویی کوساما و تعدادی از هنرمندان گرون آسیا پرداختیم. در این گفتار، شما رو با ۱۵ بانوی گرون حال حاضر جهان آشنا می کنیم که آثارشون با رقمای بالایی، خرید و فروش می شن.
رسانه ها از ۲۰ بانوی هنرمند خلاق و موثر جهان در سالای آینده خبر میدن که در گفتاری به بررسی آثار اونا هم می پردازیم.

با ما در هنر گردی امروز همراه باشین.

کادی نولاند

خانوم کادی نولاند (Cady Noland) یکی از سرشناس ترین بانوان هنرمند زنده دنیاس که اسمش رو کم تر در رسانه ها شنیده ایم. ایشون یکی از گرون ترین هنرمندان زن هستن که آثارش با رقمای میلیونی خرید و فروش می شه.
اثر هنری ایشون در حراجی کریستی در شهر نیویورک آمریکا، در سال ۲۰۱۵ میلادی با رقم ۹ میلیون و ۷۹۷ هزار دلار به فروش رسید.

این اثر هنری که Bluewald اسمشه و ایشون اونو در سال ۱۹۸۹ میلادی آماده کرد، در درگاه کریستی جزییات اون در دسترس قرار داره.

کادی نولاند، متولد ۱۹۵۶ میلادی در شهر واشنگتن آمریکا بوده و هنر رو در Sarah Lawrence Collge فرا گرفت و مجسمه ساز در مکتب پست مدرن مفهومی هستش و یکی از هنرمندان مشهور میدون چیدمان در دنیاس. پدر و مادر اون که Kenneth Noland و Cornelia Langer هستن، از جمله شخصیتای مشهور دنیای نقاشی آمریکا معرفی شدن.

یایویی کوساما

خانوم کوساما، حالا در فهرست مشهور ترین هنرمندان ژاپنی ساکن نیویورک آمریکا هستش که آثارش با رقمای بسیار بالا خرید و فروش می شه.
اون دوران کودکی بسیار سختی داشته و بارها مورد تجاوز و تجاز جنسی قرار گرفت. حالا یکی از نقاشان زنده گرون جهان بوده و آثارش در مورد نقاشی و چیدمان، مخاطبان بسیار داره که تا حدود زیادی سر گرفته از هنر و سبک زندگی ژاپنیه.

تابلوی نقاشی که در بالا مشاهده می کنین، به نام WHITE NO 28، در سال ۱۹۶۰ میلادی طراحی شد و در سال ۲۰۱۴ میلادی با رقم ۷ میلیون و ۱۰۹ هزار دلار آمریکا در حراجی کریستی به فروش رسید.

زندگی، ۸ دهه از یایویی کوساما  عمر گرفت تا اونو از روستایی در ژاپن به صحنه هنر معاصر کشورش و بعد به صحنه هنر نیویورک بیاورد. جایی در زندگی حرفه ای که در اون به طور همیشه سبک خود رو خلق کرده و باز خلق کرده. اون به دلیل تکرار نقشینه های خال گون، معروفیت زیادی پیدا کرد.

هنر اون تنوع حیرت آوری داره.

شامل ِ نقاشی، طراحی، مجسمه، فیلم، پروفرمنس و چیدمان هایی همه جانبه می شه.

از نمایش  تصاویر نیمه خیالی پرو پیمان روی کاغذ تا مجسمه های ملیحی که به نام «کپها» معروف هستن تا شبکه بی انتهای نقاشیا ، که با دقت حلقه ایاز رنگ  که نقشینه ای بزرگ تر رو درست می کنن، طبقه بندی می شه.

در سال ۱۹۷۷ میلادی، کوساما به شکل داوطلبانه در یک موسسه تحقیق های روانی زندگی کرد.
بیشتر کارهای اون نشونه هایی از وسواس شدیدش و آرزوی فرار از آسیب های روانی رو در خود داره.
کوسوما در تلاش برای به اشتراک گذاری  تجربیات خود،  چیدمانی بر اومده  از دیدگاه های وسواس گون  خود ارایه داد که تماشاگران رو در نقطعها و شبکه ها و فضای آینه ای بی پایانی غرق می کرد.

در نیویورک دهه ی شصت اون با کسانی چون دنالد جاد، اندی وارهول، جوزف کرول و کلاس اولدنبرگ رابطه و دوستی نزدیکی داشت که تاثیر زیادی بر ادامه مسیرش گذاشت. درباره  ی هویت اون به عنوان یک «غریبه»  در خیلی از زمینها به عنوان یک زن هنرمند در سیطره ی جامعه مردسالار و به عنوان یک شخص ژاپنی در دنیای هنر غرب حرف های زیادی زده شده.
اون بعد از رسیدن به معروفیت و انگشت نمایی بسیار به دلیل آثارو کارهای پیشروانه اش به زادگاهش برگشت و حالا  چون چهره ای والادر هنر ژاپن دیده می شه..

سیندی شرمن

خانوم سیندی شرمن (Cindy Sherman) با فروش اثری به نام Untitled Film Still که در اواخر دهه هفتاد میلادی قرن بیستم تکمیل شد، در فهرست گرون ترین بانوان هنرمند جهان قرار گرفت. این عکس جذاب، در سال ۲۰۱۴ میلادی با قیمت ۷ میلیون دلار در حراجی جریستی به فروش رسید.

سیندی شرمن رو مطرح ترین عکاس پست مدرن آمریکا می دونن. اهمیت اون در هنر معاصر دنبال کردن همزمان دو هنر عکاسی و پرفورمنس و تلاقی این دو هنر با یکدیگره. اون که از سال ۱۹۷۴ بدن رو موضوع کارش قرار داده بود و آثاری رو با همین موضوع و در مدیا عکس خلق کرده بود با مجموعه کاری با عنوان «عکسهای بدون عنوان فیلم» (untitled film still) در اواخر سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰مجموعه‌ای رو کار کرد که باعث معروفیت بین‌المللی اون شد.

مقاله دیگر :   نگاهی به فیلم بی حسی موضعی؛ اتفاقی جدید در سینمای ایران [فجر جهانی ۳۷]

این مجموعه از عکسایی مشکی و سفید تشکیل شده که در اونا شرمن خود در هیئت زنان دهه ۵۰–۶۰ ظاهر شده.
اون در واقع بازیگر عکسهای خوده و نباید تصور کرد که این عکسها سلف پرتره‌های اون حساب می‌شن.

چون شرمن خود با بازسازی شخصیت‌ها و فضاها نسلی از زنان رو به نمایش می‌گذارد که تحت اثر سینمای هالیوود و تبلیغات تلویزیونی به موجوداتی تغییر کرده بدل شده‌ان که فقطً باعث حض چشمی مردان می‌شن. این آثار معنی خود بودن و خود بودن رو مطرح می‌کنن.

نگاه انتقادی اون به فضای حاکم بر صنعت مد با این معنی که این موجود در این لباس‌ها یه آدم نیس و یه موجود مریض در حال مرگه.

اونو در این نشانی دنبال کنین.

مارلن دوماس

مارلن دوماس (Marlene Dumas)، نقاش آفریقای جنوبی، چهارمین بانوی گرون هنرمند دنیاس که آثارش مخاطبان بسیار داره.
تابلوی نقاشی ایشون به نام The Visitor که در سال ۱۹۹۵ میلادی کشیده بود، در سال ۲۰۰۸ میلادی به قیمت ۶.۵ میلیون دلار به فروش رسید.

بریجیت ریلی

توهمات نوری، بخشی از زندگی هنری بریجیت ریلی (Bridger Riley) هنرمند انگلیسی   است. گرون ترین نقاشی جهان در سال ۱۹۶۷ میلادی، اثری از اون به نام Chant 2 هستش.
این اثر تو یه حراجی در سال ۲۰۰۸ میلادی به رقم ۵ میلیون دلار به فروش رسید.

رزماری تروکل

خانوم روزماری تروکل (Rosemarie Trcokel)، هنرمند آلمانی با تابلوی Untitled که در فاصله سالای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ میلادی کشید در فهرست گرون ترین بانوان هنرمند زنده جهان قرار گرفت.

این تابلو در سال ۲۰۱۴ میلادی در حراجی Sotheby با قیمت ۵ میلیون دلار به فروش رسید. آثار اون بین صنایع دستی و هنرهای قشنگتر هستش  و مخاطبان بسیاری داره.

جولی مهرتو

خانوم جولی مهرتور (Julie Meheretu) دیگه بانوی هنرمند میلیون زنده دنیاس که تابلوی نقاشی اون به نام A Renegade Excavataion که در سال ۲۰۰۱ میلادی طراحی کرد، در سال ۲۰۱۳ میلادی در حراجی کریستی به رقم ۴.۶ میلیون دلار به فروش رسید.

تریسی امین

خانوم تریسی امین (Tracey Emin) یکی دیگه از بانوان هنرمند انگلیسیه که آثار اون در فهرست گرون ترین آثار قرن بیست و یکم قرار داره.
اثر ایشون به نام My Bed  در سال ۱۹۹۸ میلادی با قیمت ۴ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۶۷۸ دلار در حراجی کریستی در سال ۲۰۱۴ میلادی به فروش رسید.

ویجا کلمینز

خانوم ویجا کلمیز (Vija Celmins) با تابلوی نقاشی هواپیمای در حال سوختن (Burning Plane) در سال ۱۹۶۵ میلادی، به فهرست بانوان میلیونر قرن حاضر اضافه شد.
اثر اون در سال ۲۰۱۴ میلادی تو یه حراجی به مبلغ ۳.۵ میلیون دلار به فروش رسید.

در سال ۲۰۰۵ میلادی، یه ملاک بزرگ به نام Edward Broida ، ۱۷ عدد از تابلوهای ایشون رو به گالری MOMA تقدیم کرد که در کل ۵۰ میلیون دلار قیمت گذاری شده بود.

جنی ساویله

خانوم جنی ساویله (Jenney Saville) از جمله نقاشان سرشناس انگلیسیه که در سال ۱۹۹۳ میلادی، تابلویی به نام Plan رو کشید که اندام آدم رو نشون می داد. این تابلو در سال ۲۰۱۴ میلادی در حراجی کریستی به رقم ۳ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۶۸۱ دلار به فروش رفت.

چن زی

نام یه بانوی هنرمند چینی به نام (Chen Xi) در فهرست هنرمندان زن میلیونر جهان دیده می شه.
یکی از آثار اون به نام works by memory که در فاصله سالای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی تکمیل شد، در حراجی بین المللی holly به قیمت ۳ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۴۵ دلار به فروش رسید.

تائبا آرباخ

خانوم تائبا آرباخ (Tauba Auerbach) ، یکی دیگه از نقاشان میلیونر عصر حاضره که آثارش با قیمتای سرسام بیاری به فروش می رسه. تابلوی نقاشی اون که بی نامه، در سال ۲۰۱۱ میلادی تکمیل شد و در حراجی فیلیپس در سال ۲۰۱۴ میلادی به قیمت ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار دلار به فروش رسید.

اون تنها ۳۵ سال سن داره و بخاطر این ایشون رو باید یکی از جوون ترین بانوان نقاشی میلیونر جهان دونست. واسه مشاهده آثار این بانوی جوون آمریکایی به درگاه ایشون در این نشانی مراجعه کنین.

بئاتریس میلهازس

خانوم بئاتریس میلهازس (Beatriz Milhazes)، نقاش برزیلی، یکی دیگه از نقاشان زن میلیونر دنیاس که آثارش مخاطبان بسیاری داره.
نقاشی ایشون به نام MEU LIMAO که در سال ۲۰۰۰ میلادی کشید، تو یه حراجی در سال ۲۰۱۲ میلادی به مبلع ۲ میلیون و ۹۸ هزار و پانصد دلار به فروش رفت که تصویرش رو در بالا مشاهده می کنین. دو سال بعد، اثری به نام Palmolive در حراجی کریستی به رقم ۱ میلیون و ۶۸۵ هزار دلار به فروش رفت.

پائولا رگو

خانوم پائولا رگو (Paula Rego) نقاش پرتغالیه که در فهرست بانوان هنرمند میلیونر میدون نقاشی جهان قرار داره.
تابلوی نقاشی ایشون که در سال ۱۹۹۸ میلادی کشید و THE CADET AND HIS SISTER نام داشت، تو یه حراجی در سال ۲۰۱۵ میلادی به رقم ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به فروش رفت.

در روزای آینده، شما رو با شاهکارهای نقاشی جهان آشنا می کنیم.

نقاشی، هنر خلاقیت و نوآوری و راه حلی واسه عملی کردن رویاهای قشنگتر رو بهتر ببینیم و بشناسیم.