جایزه ۳۰ هزار دلاری  برای خطرناک ترین کتاب

جایزه ۳۰ هزار دلاری برای خطرناک ترین کتاب

آموزشیار جوون دانشگاه هاروارد با اولین اثر خود موفق به کسب گران‌ترین جایزه نقدی مختص نقد ادبی در زبون انگلیسی شد.

به گزارش  سایت دانشگاه آیووا، کوین بیرمنگام آموزشیار دانشگاه هاروارد به خاطر کتابش با عنوان «خطرناک‌ترین کتاب: جنگ واسه اولیس جیمز جویز» از نشر پنگویین پابلیشینگ گروپ موفق به کسب جایزه نقد ادبی ترومن کاپوتی به یاد نیوتون آروین سال ۲۰۱۶ شد.

این جایزه ۳۰ هزار دلاری که بزرگترین جایزه هرساله نقدی مختص نقد ادبی به زبون انگلیسیه، به وسیله ورکشاپ نویسندگان دانشگاه آیووا به نیابت از بنیاد ترومن کاپوتی اهدا می‌شه.

بیرمنگام که آموزشیار برنامه نویسندگی کالج هاروارده، در رخدادی عمومی که شامل بحث درباره موضوع ادبی منتخب اونم می شه، جایزه‌اش رو روز نوزدهم اکتبر در اتاق سنای کنگره قدیمی آیووا دریافت می‌کنه.

«خطرناک‌ترین کتاب» که اولین اثر بیرمنگام هم هست، یکی از پرفروش‌های نیویورک تایمز بود و جایزه پن نیوانگلند سال ۲۰۱۵ رو در بخش غیرداستانی به خود اختصاص داد.

این کتاب به وسیله گروهی بین‌المللی از منتقدان و نویسندگان برجسته از جمله تری کسل، گرت استوارت، مایکل وود، جون کریگان، الِین اِسکاری و جویس کارول اوتس که هر یک دو متن رو نامزد کرده بودن، انتخاب شد.
کتاب‌های نقد ادبی به زبون انگلیسی که طی چهار سال گذشته چاپ شده باشن، می‌تونن نامزد دریافت این جایزه بشن. بعد از خوندن تموم کتاب‌های نامزدشده، هر منتقد نامزدها رو درجه‌بندی می‌کنه.

بیرمنگام می‌گوید: درک کردن اینکه جایزه رو با اولین کتابم گرفتم برام سخته. افتخاری مثل جایزه ترومن کاپوتی به محققان یادآوری می‌کنه که کسی هست که به اثر شما توجه کنه و اونو لازم بدونه.

بیرمنگام دکترای زبون انگلیسی‌اش رو سال ۲۰۰۹ از دانشگاه هاروارد گرفت و بعد به عنوان سخنران در مورد‌های تاریخ و ادبیات دوباره به این دانشگاه برگشت. تحقیقات اون متمرکز بر موضوع‌هایی از جمله ادبیات داستانی و فرهنگ قرن نوزدهم و بیستم، تاریخ سانسور و قباحت ادبی، نژاد و زیبایی‌شناسی، موضوع‌های آوان‌گارد، ادبیات غیرداستانی و رمان‌های گرافیکه.

مقاله دیگر :   ۱۸ نکته پنهان در تب موتور جستجوی گوگل

اون به کتاب خود به عنوان اثری نگاه می‌کنه که داستان تقلای جیمز جویس در منتشر کردن «اولیس» رو تعریف می‌کنه، کتابی که بیریخت و کریه لقب گرفت و به مدت بیشتر از یه دهه در بخش بزرگ دنیای انگلیسی‌زبون ممنوع شد.

کتاب بیرمنگام زندگی «اولیس» رو از اولین باری که الهام‌بخش جویس شد تا نبردی که سر منتشر کردن اون اتفاق، کتاب‌سوزانی‌ها، قاچاق و در آخر پرونده‌هایی که باعث قانونی‌شدن اون شد، به تصویر می‌کشد. اون می‌گوید: این نقش نقد ادبیه؛ نه اینکه ادبیات رو توضیح بده بلکه کاری کنه حس لازم بودن داشته باشه. اگه نتونین عشق یه منتقد نسبت به ادبیات رو حس کنین، چیز دیگری هم عملی نمیشه.

دوایت گارنر منتقد نیویورک تایمز درباره کتاب بیرمنگام نوشت: آقای بیرمنگام، در این کتاب که اولین کتابشه، به طور کامل شکل‌گرفته به نظر می‌رسد. تاریخ‌دان و نویسنده درون اون به طور کامل با هم هماهنگ هستن. اون غریزه خوبی واسه جزییات داره و با توانایی و ظرافت تموم این اثر رو خلق کرده.

بنیاد ترومن کاپوتی اولین بار خبر شکل‌گیری جایزه ادبی ترومن کاپوتی رو سال ۱۹۹۴ طی صبحونه‌ای در مغازه تیفانی در نیویورک، در چهلمین سالگرد انتشار رمان کوتاه معروف کاپوتی یعنی «صبحونه در تیفانی» بنیاد نهاد.