خبرهای داغ از کاخ ها و موزه های تهران در تیر ۹۵

خبرهای داغ از کاخ ها و موزه های تهران در تیر ۹۵

ده ها موزه و کاخ تو تهران ازجمله  موزه ملی ملک، موزه هنرای معاصر تهران، موزه صلح، موزه قصر و کاخای نیاوران، گلستان و سعد آباد تهران درچند روز گذشته با استقبال فرهنگ دوستان و علاقه مندان به هنر و تاریخ مواجه شده .  و بعضی وقتا رویدادهای متنوعی در این جاها داره انجام میشه. واسه اطلاع از آخرین خبرا از کاخا و موزه های شهر تهران در این بسته خبری با ما همراه باشین.

اگه می  خواهید یکی از بهترین مجموعه های جواهرات سلطنتی دنیا رو تماشا کنین، به موزه جواهرات ملی ایران جنب ساختمون قبلی بانک مرکزی در خیابون فردوسی مراجعه کنین که این روزا، گردشگران خارجی زیادی رو در خود جای داده. ، یکی از بهترین موزه های باستان شناسی دنیا که در خیابون امام خمینی تهران با نام موزه ایران باستان واقع شده، آثار جدیدی از گنجینه های نفیس خود رو در دید علاقمندان قرار داده .

(تصویر سمت راست: اشیا چند هزار ساله در موزه ایران باستان – تصویر سمت چپ: بازدید گذشته رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی از موزه جواهرات ملی ایران)

جالبه بدونین، بعضی  از آثار به نمایش در امده در این مجموعه مهم، واسه شهر سوخته زابل، بهشت باستان شناسا دنیاس.

سه خبر از کاخ نیاوران

کاخ نیاوران که این روزا به واسطه پخش سریال تاریخی معمای شاه، لوکیشن آشنایی واسه سریال دوستان در جمعه شبای شبکه اول سیما هستش، اعلام کرد که از هفته آینده کلاسای نقاشی پشت شیشیه رو واسه هنر دوستان تهران برگزار می کنه.

هنر نقاشی پشت شیشه شاخه ای از نگارگری ایرانیه که بالاترین درجه رونق این هنر به دوران صفویه برمیگرده. در این هنر قدیمی و اصیل بر پشت شیشه و آیینه و در سبکای جور واجور نقاشی اجرا می شه.

لاقه مندان جهت ثبت نام و به دست آوردن جزییات بیشتر می تونن با شماره های ۲۲۲۸۲۰۲۰، ۲۲۲۸۲۰۵۰ تماس حاصل کنن. کاخ نیاوران در سایت اینترنتی به نشانی niavaranmu.ir در دسترسه.

خبر بعدی این که کاخ نیاوران  دوره آموزشی «باستان شناسی واسه کودکان» برگزار می کنه. در این دوره جستجو مجازی، مثل‌ سازی باستان ‌شناسی زیر آب، کشاورزی باستانی، سفال‌گری به روش مردم باستان، تعمیر وسایل، شناخت داستان آدم، ساخت ابزارسنگی، لایه‌نگاری تپه‌ های باستانی، سیر اندیشه و خط در جهان، ساخت مهر و سکه و لوح‌های گلی به کودکان آموزش داده می شه.

دوره آموزش خلاق باستان‌شناسی واسه کودکان در دو گروه سنی ۷ تا ۹ و ۱۰ تا ۱۳ سال از تاریخ ۱۶ مرداد تا ۳۱ شهریور برگزار می ‌شه که هر کارگاه شامل دو بخش کار در منزل و کار در کلاسه. آموزش غیر مستقیم باستان‌شناسی با هدف ایجاد نگرانی‌ی حفظ و نگهبانی میراث فرهنگی در کودکان، امکان ‌سنجی افزایش هوش استدلالی کودکان از راه آموزش‌های خلاق و روش‌ها و تئوری‌های باستان‌شناختی، ایجاد هویت اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس و جفت و جور‌ی شناسنامه‌ی فردی و شناخت تاریخ ایران و داستان آدم از شروع تا امروز از جمله اهداف برگزاری این دوره س.

خبر بعدی این که همایش  تخصصی”‌محیط زیست‌، ورزش و مشارکت‌های اجتماعی”، به همت کمیسیون ملی یونسکو در ایران و به مناسبت روز جهانی محیط زیست   در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

۴ خبر از کاخ سعد آباد

خبر اول این که نشست تخصصی خوشنویسی موزه میرعماد با عنوان “جرعه ای نستعلیق” با حضور استاد مدعو مجتبی سبزه از فعالان بر جسته میدون خوشنویسی ایرونی ، امروز سه شنبه ۲۹ تیرماه ساعت ۱۶ در موزه خط و کتابت میرعماد واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می شه.
هم جهت با اهداف آموزشی و پژوهشی خود به صورت ماهانه ،جلسات متنوعی دور و بر هنر نستعلیق ایرونی و هم اینکه برنامه های فرهنگی هنری شامل:(نمایشگاه،نشست تخصصی و کارگاههای خوشنویسی) با همکاری استادان صاحب نام انجمن خوشنویسان ایران برگزار می کنه.

خبر دوم این که امروز، مراسم نکوداشت ۱۰۳ سالگی استاد منوچهر ستوده، ایرانشناس و پژوهشگر برجسته کشور در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می شه.
این مراسم از ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰ در سالن ایوون عطار این مجموعه و با همکاری کانون انجمنای صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور و خونه طبیعت گردی ایران برگزار می شه.

خبر بعدی این که عاشقان عکس، تا آخر تیر ماه وقت دارن که از نمایشگاه گروهی عکس که در کاخ سعد آباد برگزار می شه، دیدن کنن. نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «مینیمال» از تاریخ ۲۶ تا ۳۱ تیر ماه در نگارخانه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می شه.
نمایشگاه گروهی مینیمال شامل ۳۱ اثر عکاسی با موضوع فضاهای معماری ، در ساعت ۱۵ الی ۱۸ شنبه ۲۶ تیر ماه گشایش شد و این نمایشگاه تا تاریخ ۳۱ تیر ماه در برابر نمایش عموم قرار میگیره.

این نمایشگاه با همکاری و تلاش مشترک مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی برگزار می شه و آثاری از هنرمندان: فاطمه رشیدی، لیلا حمزه زاده، عسل ربی، بیتا واقفی، پرستو قاضی و رضا یکتا که همه از شاگردان استاد فرهانی هستن به نمایش در اومده.

خبر آخر این که بیست و یکمین نمایشگاه موزه سیار سعدآباد تا ۳۰ تیر در گالری فانوس فرهنگسرای رازی دایره . جالبه بدونین، در این نمایشگاه تعدادی از آثار مثل سازی شده موزه خط و کتابت استاد میرعماد ،موزه استاد فرشچیان ، موزه استاد بهزاد و موزه هنرهای قشنگتر به نمایش گذاشته شده .

کاخ موزه سعد آباد که بزرگ ترین مجموعه فرهنگی تاریخی ایران با ۱۱۰ هکتار مساحته رو در نشانی sadmu.ir دنبال کنین.

مقاله دیگر :   از بازاریابی شبکه ای تا فیشینگ سرشماری اینترنتی

از کاخ گلستان چه خبر؟

مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان که در میدون امام خمینی تهران واقع شده، یکی از معروف ترین مقصدای گردشگری مرکز شهر هستش که مخاطبان زیادی داره.
این کاخ که در چند هفته گذشته چند بار بخاطر مشکلات فنی بسته بود، تازگیا باز شده.

کاخ گلستان رو در نشانی اینترنتی http://www.golestanpalace.ir دنبال کنین.

۴ خبر داغ فرهنگی هنری از موره ملی ملک

موزه ملک، بزرگ ترین موزه وقفی ایران که در خیابون ملل متحد، نبش ساختمون تاریخی وزارت امور خارجه در خیابون امام خمینی تهران قرار داره، هم اونقدر روزای داغی رو میگذرونه و عاشقان فرهنگ و هنر ایران، از این مجموعه و برنامه های فرهنگی اون استفاده می کنن.

خبر اول این که کارشناسان موزه ملی ملک واسه کودکان کار در منطقه پاسگاه نعمت آباد، در کاری مهم، کلاس اموزشی نقاشی و هنر برگزار کردن. به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخونه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، کارشناسان این گنجینه در موندگاری فعالیت‌های خوب‌اندیشانه واسه کودکان کار، نیازمند، بدسرپرست و بی‌سرپرست، به «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابون» در منطقه پاسگاه نعمت‌آباد رفتن تا زمینه آشنایی غیر رسمی کودکان این مرکز رو با با فرهنگ و هنر ایرونی- اسلامی جفت و جور کنن. این فعالیت، در چارچوب تلاش‌های اولین موزه وقفی- خصوصی ایران واسه ارائه آموزش‌های غیر رسمی به کودکان و نوجوانان در سه سال گذشته س.

خبر بعدی این که از فردا، دوره خاص کتیبه خوانی در موزه ملی ملک برگزار می شه.
دوره آموزشی «کتیبه‌خوانی و طراحی خطوط کوفی» با تدریس عمادالدین شیخ ‌الحکمایی، مصحح و پژوهشگر بخش نسخه‌ های خطی و اسناد تاریخی از فردا در کتابخونه و موزه ملی ملک برگزار می‌ شه.

علاقمندان به نشانی «تهران، میدون امام خمینی، خیابون امام خمینی، سردر میدون مشق، محوطه تاریخی باغ ملی» مراجعه کنن.

دوره تکنیکای کهنه و بی اعتبار در کتاب آرایی

از فردا، دوره آموزشی «بررسی فوت وفن‌های کهنه و بی اعتبار در کتاب‌آرایی» در کتابخونه و موزه ملی ملک برگزار می‌شه

دوره کاربرد شویندها در حفاظت از پارچه های تاریخی

دست آخر این که نشست تخصصی «کاربرد شوینده‌ها در حفاظت از پارچه‌های تاریخی» برگزار می‌شه. این دوره با حضور مهری قبادی، استاد دانشگاه و کارشناس بخش حفاظت و تعمیر پارچه‌ها و منسوجات تاریخی در روز چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ خورشیدی ساعت ۱۴ در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران برگزار می شه.

کتابخونه و موزه ملی ملک رو در نشانی http://malekmuseum.org دنبال کنین.

از موزه هنرای معاصر تهران چه خبر؟

موزه هنرای معاصر که گنچینه آثار هنری موجود در اون بیشتر از ۲.۵ میلیارد دلار براورد شده، در هفته آخر تیر ماه ۹۵، برنامه های هنری و سینمایی متنوعی رو واسه علاقمندان در خیابون گارگر تهران تریب داده. علاقمنداه به نشانی اینترنتی به نشانی http://www.tmoca.com مراجعه کنن.

 

از موزه صلح تهران چه خبر؟

 

یکی از موزه های باحال تهران که خیلی شناخته شده نیس،  موزه صلحه. تازگیا خبر دار شدیم که خانوم سوزانا ترستل، سفیر جدید کشور هلند که کشورش نمایندگی دوره‌ای اتحادیه اروپا در ایران رو هم رو دوش داره روز سه‌شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۵ از موزه صلح تهران بازدید کرده. ایشون ضمن حضور در موزه، با راهنمایی جانبازان داوطلب با ابعاد کاربرد اسلحه‌های شیمیایی علیه ایران  در جنگ تحمیلی آشنا شد.

این موزه رو در نشانی http://www.tehranpeacemuseum.org/index.php/fa دنبال کنین.

از موزه علوم و فناوری تهران چه خبر؟

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران از دیگر موزه های کم تر شناخته شده اما فعال تهرانه که این روزا برنامه های متنوعی در دست برگزار داره.
جشنواره تابستانه موزه علوم از دیروز شروع به کار کرد.
جشنواره تا ۱۱ شهریور در محل نمایشگاه دائمی موزه علوم واقع در خیابون سی تیر دایره . علاقمندان می تونن همه روزه (به جز روزای تعطیل) از ساعت ۸ الی ۱۶ به موزه علوم و فناوری سر بزنن و یه روز پر از هیجان علمی رو تجربه کنن.

این موزه رو در نشانی http://www.irstm.ir دنبال کنین.

 

از باغ موزه قصر تهران چه خبر؟

 

زندان قصر قبلی در خیابون پلیس تهران، امروزه به مجموعه فرهنگی و تفریحی تبدیل شده.
تازگیا خبر دار شدیم که واسه درمان بیماران صعب العلاج، آیین گلریزان در زورخانه باغ موزه قصر تهران برگزار شد.

سنت حسنه گلریزان واسه بیماران صعب‌العلاج   با حضور پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، سیدشهاب الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران، عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران، عزت الله خان محمدی فرماندار شمیرانات، سعید طلوعی شهردار منطقه هفت تهران ،علی دادگر سرپرست فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای، پهلوان عباس زندی، پهلوان توپچی، شهروز برزگر (نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی)، سردار مصطفی آجرلو (مدیرعامل باشگاه تراکتور سازی)و حسین حواس جمع(مدیر باغ موزه قصر) ،روسای اصناف جور واجور و قهرمانان، پیشکسوتان و خیرین در زورخانه باغ موزه قصر تهران برگزار شد.

این باغ موزه رو در نشانی http://qasr.ir دنبال کنین.