از بازاریابی شبکه ای تا فیشینگ سرشماری اینترنتی

از بازاریابی شبکه ای تا فیشینگ سرشماری اینترنتی

نگاهی به هشدارای پاییزی پلیس سایبر

در چند ماه گذشته، گزارشات متنوعی از فعالیت کلاهبرداری اینترنتی و مجرمان سایبر کشور شامل بانکداری مجازی تا نقض حریم خصوصی کاربران در فضای شبکه های اجتماعی، ارائه گردید و بیشتر از ۲۰۰ پیشنهاد اینترنتی در این مورد مطرح گشت. این نوع اطلاع رسانی که با فضای مجازی و امنیت ربط داره، هم اونقدر در سرویسای ما ادامه داره.

پلیس سایبر ظرف چند سال گذشته، بیشتر از ۳۰ هزار پرونده مربوط به کلاهبرداری و اعمال مجرمانه در فضای مجازی رو پیگیری کرده و در بیشتر موارد موفق به شناسایی، کشف و دستگیری مجرم یا مجرمان شده.
نخبگان فناوری و امنیت اطلاعات که از نیروهای تحصیل کرده جوون کشور هستن، در این مجموعه فعالیت می کنن.

پلیس سایبر هر ماه گزارشی از فعالیتای خود منتشر می کنه که بعضی از اونا به اطلاع کاربران محترم ما رسیده. به شکل این گزارشا، موارد جالبی رو تماشاگر بودیم.

کلاهبرداریای متناوب با تلگرام، تانگو، واتس آپ و لاین، نشون گر این واقعیت تلخه که ناهنجاریای اجتماعی که قبلا در فضای سنتی دیده می شد، حالا شکل مجازی به خود گرفته و وسیله پیشرفت خشونت واسه طیفایی از جامعه شده.

رقابت انتقامای تلگرامی و سو، کاربرده های اینستاگرامی، یکی از عادی ترین پرونده های پلیس سایبر در یکی دو سال گذشته بوده و فضای جامعه اطلاعاتی کشور رو تحت تاثیر قرار داده. نقض گسترده حریم خصوصی کاربران ایرونی در اینترنت به خصوص در اینستاگرام و پیام رسان تلگرام، چالشای زیادی به همراه داشته.
پیشنهاد می شه کاربران، مسائل فنی و حفظ حریم خصوصی رو واسه کاهش آسیب پذیریا رعایت کنن.

کاهش سن ارتکاب به جرایم اینترنتی به زیر ۱۵ سال و مشاهده پسر بچهایی که به اعمال مجرمانه اینترنتی در کشور تلاش می کنن، از جمله دیگه اخبار خیلی مهم چند ماه گذشته بود.

به هر حال باید مراقب بود که در اینترنت، کلاه سرتون نره. امروزه فضای مجازی با بد افزارها، تروجانا، کلاهبرداران اینترنتی و هویتای نامعلوم الهویه و بعضی وقتا fake، پر از صفحات و پرتال هاییه که بعضی وقتا صاحب مشخصی ندارن و به شکلای جور واجور، از کاربران سو استفاده می کنن.

واسه باخبر شدن از گزارشات جدید پلیس سایبر، با ما در این مقاله همراه باشین.

فراخوان همکاری پلیس فتا با کارآفرینان دیجیتال ایرونی

اگه کارآفرینی دیجیتالی انجام می دید، پلیس فتا از نظرات، طرحا، ایده ها، اجناس و خدمات شما استقبال می کنه.
یه چند وقت پیش، رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا اعلام کرد: “توجه به سرعت رشد و تولید علم در فضای مجازی، پلیس فتا به خاطر برابری با پیشرفتای فناوری، به جهت دریافت ایده های نوآورانه از محیط داخل و خارج سازمان، از توان استارت آپا و کارآفرینان و ایده پردازان استقبال می کنه.”

(فرم ثبت ایده و طرحای همکاری با پلیس سایبر ایران در مهر ۹۵)

با در نظر گرفتن نام گذاری روز پلیس، حرفه ای گری، علم بنیان و به درد بخور بودن،‌ پلیس سایبر از فعالان کارآفرینی اینترنتی کشور خواست که واسه سالم سازی فضای سایبر و ارتقای امنیت کاربران به خصوص کودکان و خونواده ها، ایده ها و طرحای نوین خود رو واسه افزایش امنیت سایبر جامعه اطلاعاتی کشور ارسال کنن.

ایشون اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفت: “الان پلیس فتا فقط از توان و تخصص خود بهره میگیره. البته طرح همیاران هم اجرایی شده و ما تلاش داریم از توان این عزیزان بیشترین بهره رو ببریم.”

اگه واسه ارتقای امنیت فضای  سایبر کشور، طرح، ایده، برنامه،‌ سایت یا سخت افزار دارین، واسه کسب حمایتای مادی و الهی پلیس سایبر ایران، در اسرع وقت نسبت به کامل کردن فرم همکاری که در این نشانی قرار داره دست به کار شین.

پلیس فتا از طرحا و ایده های خلاقانه نظریه پردازان و کارآفرینان اینترنتی کشور در میدونای امنیت سایبر و افزایش آگاهی عمومی در بخشای ماموریتی این نهاد استقبال می کنه.

جالبه بدونین، در فرم الکترونیکی معرفی شده، باید نام ایده/محصول/سرویس، خلاصه ایده، اهداف ایده، بخشای هدف، تخمین هزینه های لازم واسه اجرای ایده، امکانات مادی و الهی لازم، بازه وقتی و هم اینکه اهداف متصور پس از عملیاتی شدن رو به دقت تشریح کنین. پیشنهاد می شه قبل از تکیمل فرم اینترنتی، طرح تجاری (BUSINSS PLAN) خوبی آماده کنین و بعد در فرم بذارین.

(بخش همیاران پلیس فتا)

اگه علاقمند هستین تا در زمینه های جور واجور به صورت افتخاری با پلیس فتا همکاری کنین، به سایت همیاران پلیس به این نشانی مراجعه کرده و فرمای مربوطه رو تکمیل کنین.

اخطار پلیس درباره ثبت نام در سامانه سرشماری اینترنتی

به دنبال شروع نخسین سرشماری اینترنتی در کشور، پلیس سایبر نسبت به دام درگاهای فیشینگ جهت کلاهبرداری از اطلاعات کاربران در این طرح بزرگ ملی اخطار داده. با در نظر گرفتن این که سرشماری کشور به صورت اینترنتی انجام می شه، قراره به خاطر کاهش هزینه های سرشماری و سهولت در جمع آوری اطلاعات، ۱ میلیارد تومن جایزه به قید قرعه به شرکت کنندگان پرداخت شه.

با این حال، پلیس اعلام کرده که کاربران حتما نشانی سایت سرشماری رو خود در مرورگر وارد کرده و از ورود به لینکای متفرقه مانند سایتای تبلیغاتی، پیامای تلگرامی، منابع غیر رسمی، ایمیلای ناشناس و مشکوک دوری کنن. این کار احتمال به دام افتادن در تور کلاهبرداران و سایتای فیشینگ رو زیاد می کنه.

با در نظر گرفتن طراحی مطلوب سایت سرشماری ۹۵، ورود کاربران به این درگاه آسون بوده و شهروندان می تونن هم از راه گوشیای هوشمند و هم از راه رایانه، به پرتال وارد شده و نسبت به تکمیل اطلاعات دست به کار شن.

(ایندکس سایت سرشماری ۹۵ که با میلیونا مراجعه طی ۲ هفته گذشته مواجه شده)

پلیس اعلام کرد: در طرح سرشماری اینترنتی و حضوری، نیاز به دادن اطلاعات بانکی نیس و شهروندان نباید مواردی مانند شماره کارت، تاریخ انقضاء کارت ، کد اعتبار سنجی یا همون (CVV2) و رمز بانکی رو در هیچ سایتی وارد کنن.

این مقام انتظامی ادامه ‌داد: “اگه مردم هنگام وارد کردن اطلاعات خونواده با درخواست ورود اطلاعات بانکی روبرو شدن، بدونن که این سایت سرشماری نیس.
از وارد کردن اطلاعات خونواده دوری کنن و گزارش سایت رو به پلیس فتا بدن.

پیشنهاد پلیسی:  رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری فتای ناجا گفت که در طول زمان سرشماری، پلیس حتماً سایت‌های جعلی و فیشینگ رو رصد کرده و با شناسایی اون ‌ها گردانندگان اونا رو به محاکم قضایی معرفی می‌ کنه.
: “شهروندان هم در صورت برخورد با سایت‌ های جعلی می ‌تونن از راه سایت پلیس فتا به این نشانی، مورد رو از راه  بخش ارتباطات مردمی گزارش کنن.”

با امید به اینکه سرشماری ۹۵ و درگاهای فیشینگ، زمینه نقض حریم خصوصی کاربران ایرونی رو جفت و جور نکنن.

مراقب تکدی گریای اینترنتی باشین

شاید شمام در بعضی سایتای معروف نیازمندی کشور که تحت موبایل فعال هستن، با این جور آگهیا برخورد باشین. بعضی از اونا با منتشر کردن پستایی، خود رو نیازمند و مریض معرفی کرده و از کاربران درخواست می کنن در صورت امکان، با پرداخت حتی ۱ هزار تومن به رفع مشکل اونا کمک کنن. این قضیه نه فقط در نیازمندیای موبایلی، بلکه در اینستاگرام و تلگرام هم با دنیای هشتگا، فالوا و کامنتا، رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته.

مقاله دیگر :   تصاویر بی‌نظیر از حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند

بعضی کانالا در پیام رسان تلگرام وجود دارن که ادمین اونا طی پیامایی به بهونه کمک به دختر بچه های کم سن و سال و مریض، از اعضا در خواست کمک مادی داره.

اونا با ارائه شماره حسابای جعلی مراکز درمانی و خیریه، دلیل می شن کاربران نا آگاه، مبالغی رو از سر دلسوزی به شماره حساب اعلام شده واریز کنن. اما در واقع این کارا کلاه برداریه و پولی به دست نیازمندان نمی رسه.

بعضی وقتا مشاهده می شه که کاربر یا کاربرانی به صورت تصادفی به آدمایی که قبلا در فضای مجازی شناسایی شدن، پیام داده و با فرستادن عکس از وضعیت بد جسمی خود،‌ درخواست وجه واسه کمک هزینه درمان می کنن.

پلیس فتا به کاربران اخطار میده که از فعالیت در این فضاها دوری کرده و مراقب کلاهبرداری شیادان سایبری در پوشش نیکوکاری اینترنتی باشن. براساس اعلام پلیس، بعضی پرونده ها نشون میدن که کلاهبرداران از بی اطلاعی افراد سوء استفاده کرده و واسه انتقال وجه، اطلاعات حساب بانکی اونا رو درخواست می کنن.

پیشنهاد پلیسی: پیشنهاد کارشناسان به کاربران اینه که هیچ‌ گاه به این‌گونه کانال‌ ها و افراد اعتماد نکنن و اگه قصد کمک به افراد نیازمند رو دارن، حتما به سایت موسسات خیریه معتبر و دارای مجوز مراجعه کنن. اگه می ‌خواهند شخصا به فردی نیازمند کمک کنن، به بیمارستان یا مرکز درمانی مورد توجه مراجعه و پس از بررسی صحت و سقم ماجرا، هزینه رو واسه درمان در همون مرکز درمانی واریز کنن.

اخطار پلیس فتا درباره شرکتای بازاریابی شبکه ای ‌و هرمی

افزایش فعالیت درگاهای فعال در میدون بازاریابی شبکه ای (network marketing)‌و کلاهبرداریای زیادی که از کاربران جامعه اطلاعاتی کشور انجام شده، دلیل شد تا پلیس سایبر نسبت به فعالیت کاربران در این مجموعه ها اخطار دهد.

هیچ شرکت بازاریابی شبکه ای یا هرمی از طرف پلیس فتا مجوز فعالیت دریافت نکرده.

براساس اعلام پلیس، هیچ شرکت هرمی در کشور اجازه کار نداره و تنها شرکتای بازاریابی شبکه ای دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، می تونن فعالیت داشته باشن.

پلیس، تازگیا ادعای بعضی سایتا مبنی بر در اختیار داشتن مجوز رو رد کرد و گفت: “این ادعا که بعضی شرکتای بازاریابی شبکه ای یا هرمی مجوز فعالیت دارن، کذبه و شهروندان نباید فریب این مجموعه ها رو بخورند.”

جالبه بدونین، کار کردن کلیه شرکتای هرمی در ایران ممنوع بوده و هیچ دستگاهی مثل دولتی و خصوصی اجازه ارسال مجوز واسه فعالیت شرکتای هرمی رو نداره.

دادن مجوز واسه فعالیت شرکتای بازاریابی شبکه ای بردوش وزارت صنعته. این وزارت خونه با همکاری مرکز امور اصناف کشور، فقط به شرکتای بازاریابی شبکه ای با رعایت معیارای تعیین شده، مجوز فعالیت میده.

(هیچ شرکت بازاریابی هرمی در ایران مجوز فعالیت نداره)

بازاریابی شبکه ای با هرمی فرق داره.
هدف در بازاریابی شبکه ای، حذف واسطه ها و رسوندن کالای ارزون تر به دست مشتریاس. بخش کلی فعالیت این شرکتا در کشور، فروش اجناس داخلیه. اونا در مورد فروش کالا و اجناس خارجی با محدودیت روبرو هستن.

اما در شرکتای هرمی، شهروندان و کاربران با یه فروشنده کالا روبرو نیستن و بلکه با یه کلاهبردار طرفند.

پیشنهاد پلیسی: در همه سایت‌ های شرکت‌ های بازاریابی شبکه‌ای دارای مجوز، لینکی با عنوان “ثبت نارضایتی” هست که کاربران می‌تونن نظر خود رو از اون روش به مدیران اعلام کنن. در صورت حل نشدن مشکل به صورت داخلی و نبود رضایت از نتیجه حاصله، دو طرف می‌تونن نارضایتی خود رو در کمیته خارجی با به کار گیری کد حل اختلاف داخلی ۱۴ رقمی که دریافت کرده‌ان، در این نشانی مطرح کنن.

فهرست شرکتای بازاریابی  شبکه ای که از طرف وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مجوز گرفتن، همراه با بخشای فعالیت و اطلاعات تماس اونا در این لینک در دسترس کاربران قرار داره.

اگه خواهان راه اندازی فعالیتی در میدون بازاریابی شبکه ای هستین، باید مراحل زیر رو طی کنین:

مراحل ارسال پروانه کسب شرکت های بازاریابی شبکه ای در فضای مجازی

  1. مراجعه متقاضی (شخص حقوقی) پروانه کسب به سامانه اصناف و ثبت درخواست اولیه همراه با اطلاعات هویتی ، فهرست اجناس و طرح درآمدی در سایت .
  2. بررسی و ارائه جواب به متقاضی به وسیله اتحادیه بیشترین حد در مدت ۱۵ روز پس از ثبت در خواست.
  3. بعد از بررسی و تایید تقاضای اولیه به وسیله اتحادیه، مدارک ماده (۷) آیین نامه می بایست ظرف مدت ۳ ماه در سامانه اصناف بارگذاری شن.
  4. اتحادیه به طور همزمان نسبت به استعلام مدارک مبادرت می نماید.
  5. ثبت شرکت به صورت سهامی خاص با موضوع بازاریابی شبکه ای به وسیله متقاضی بعد از دریافت معرفی نامه دبیرخانه کمیته.
  6. راه اندازی وب سایت شرکت برابر ماده ۲۶ این آیین نامه.
  7. ارسال پروانه کسب بازاریابی شبکه ای بعد از تکمیل پرونده و تایید کمیته نظارت به وسیله مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران.

جهت آشنایی با شرایط طرح سوددهی بازاریابی شبکه ای و فرایند نوع کارکرد بازاریابی شبکه ای به آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی مورخ ۹۴/۰۴/۱۴ مراجعه شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بازاریابی شبکه ای، ترفند شرکتای هرمی در فضای مجازیه.

فروش اینترنتی کالای غیر مجاز در فارس

پلیس فتای استان فارس اعلام کرد که در رصد و گشت زنیای انجام شده در فضای مجازی، به یه فروشگاه مجازی مشکوک می شن که با بررسیای تکمیلی مشخص می شه این فروشگاه در گوشه ای از پرتال خود، مبادرت به تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه به صورت نامحسوس و نیمه مخفی می کنه.

با قرار گرفتن پرونده در دستور کار ماموران پلیس فتا، کارشناسان اقدامات خود رو جهت شناسایی مدیر فروشگاه شروع کرده که در آخر موفق به شناسایی متهم شدن.

پلیس فتا اعلام کرد که شهروندان قبل از خرید از سایتای اینترنتی، اول باید به معتبر بودن فروشگاه مطمئن شن. کلیه فروشگاه های اینترنتی که قصد فعالیت اقتصادی در این بخش دارن باید از نماد اعتماد الکترونیک بهره مند باشن.

این نماد به وسیله مرکز پیشرفت تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه می شه.
کاربران با کلیک روی اون، می تونن به اطلاعاتی مثل مشخصات مدیر سایت، ایمیل، تلفن، فکس، تاریخ، مهلت اعتبار و نشانی فروشگاه اینترنتی در دنیای واقعی دسترسی داشته باشن.

اگه شمام تا کنون با فعالیتای مجرمانه در فضای شبکه های اجتماعی به روشای جور واجور مواجه بودین، نظرات خود رو در اختیار ما بذارین.

منابع: پلیس سایبر، خبرگزاری مهر، وزارت صنعت و معدن