دلایل خونریزی در بارداری + تفاوت آن با لکه بینی چیست؟

دلایل خونریزی در بارداری + تفاوت آن با لکه بینی چیست؟

هرچند دختران پس از بارداری، دیگر پریود نمی‌شوند، اما برخی از مادران باردار هستند که ممکن است دچار خونریزی‌هایی شبیه پریود شوند. در این مطلب از جوان ایرانی برای شما شرح می‌دهیم که علت خونریزی در دوران بارداری چیست.

 

علت خونریزی در دوران بارداری

معمولاً هنگامی که بدن شما شروع به تولید هورمون‌های بارداری می‌کند، دوره‌های عادت ماهانه متوقف می‌شود. اما ممکن است در دوران بارداری خونریزی خفیفی را مشاهده کنید. در این مقاله بررسی می‌کنیم که علت خونریزی ناشی از حاملگی چیست.جوان ایرانی (irjavan.com)

به طور کلی علت خونریزی در دوران بارداری به خونریزی قبل از هفته ۲۰ و بعد از هفته ۲۰ تقسیم می‌شود. اگر قبل از هفته ۲۰ بارداری دچار خونریزی شوید، ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

خونریزی لانه گزینی

در اوایل بارداری حدود هفته ۴ تا ۵ اگر خونریزی را تجربه کردید، معمولاً به صورت لکه‌های صورتی روشن یا قهوه‌ای بوده که ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح ایجاد می‌شود.

رشد جفت

خونریزی زودهنگام در دوران بارداری ممکن است به دلیل رشد جفت باشد‌. بدن مادر وظیفه تأمین مواد مغذی و همچنین اکسیژن را برای جنین در حال رشد دارد. ممکن است در حدود هفته ششم بارداری جفت آن‌قدر بزرگ شود که شما دچار خونریزی خفیف شوید.

سقط جنین

متأسفانه گاهی اوقات خونریزی می‌تواند اولین علائم سقط جنین باشد. خونریزی ناشی از سقط جنین بسیار شبیه دوران عادت ماهانه است اما گرفتگی‌های شکمی و درد شدیدتری خواهید داشت، همچنین خونریزی شما بسیار شدیدتر است.

حاملگی خارج از رحم

یکی دیگر از دلایل خونریزی در دوران بارداری حاملگی خارج رحم است. اگر جنین به جای رحم در لوله فالوپ رشد کند، حاملگی خارج از رحم رخ داده که باعث خونریزی‌های تیره یا آبکی خواهید شد. همچنین دچار درد شدید در قسمت پایین شکم می‌شوید. اگر دچار چنین مشکلی شدید حتماً تماس بگیرید و یا اینکه به پزشک مراجعه کنید.

اگر پس از ۲۰ هفته دچار خونریزی شدید معمولاً به دلیل این مشکلات است:

جفت سر راهی

جفت سر راهی در نزدیکی دهانه رحم رشد خود را شروع می‌کند. رحم منقبض شده و شروع به باز شدن کرده و ممکن است دچار خونریزی شوید.

جدا شدن جفت

اگر قبل از تولد جفت از رحم جدا شود، دقیقاً از همان محلی که جفت کنده می‌شود خونریزی رخ می‌دهد. خونریزی که ناشی از جدا شدن جفت از رحم است معمولاً با درد شدید شکم به صورت ناگهانی همراه است.

دلایل کمتر شایع خونریزی در دوران بارداری

  • عفونت‌های دستگاه تناسلی
  • آسیب وارد به دستگاه تناسلی
  • کیست یا تومورهای دستگاه تناسلی

 

تفاوت لکه بینی و خونریزی در بارداری

توجه کنید که باید تفاوت بین لکه بینی و خونریزی در دوران بارداری را بدانید. اگر هر از گاهی چند قطره خون روی لباس زیر شما ظاهر شود، اما به طور کافی آستر شورت را نپوشانده، علائم لکه بینی است. اما اگر خونریزی به حدی شدید است که نیاز به نوار بهداشتی دارید، در این صورت مبتلا به خونریزی دوران بارداری شده‌اید.

مقاله دیگر :   معرفی کامل تلگرام

البته در ۱۵ تا ۲۵ درصد از خانم‌های باردار در اوایل بارداری لکه بینی طبیعی است. زیرا رگ‌های خونی بیشتری در دهانه رحم رشد می‌کند، درنتیجه ممکن است ۱۴ روز پس از لقاح دچار لکه بینی شوید که تخمک بارور شده و در پوشش داخلی رحم لانه گزینی می‌کند.

دلایل لکه بینی در دوران بارداری را در این بخش از جوان ایرانی با هم بررسی می‌کنیم.

علت لکه بینی در دوران بارداری

  • تغییرات در دهانه رحم
  • خونریزی لاله گزینی
  • داشتن رابطه جنسی
  • تغییرات هورمونی
  • واژینیت یا عفونت‌های مقاربتی
  • انجام تست پاپ اسمیر یا معاینه واژینال
  • بارداری مولار (جفت به جای جنین شروع به رشد غیرطبیعی می‌کند)

نگرانی‌های رایج در عادت ماهانه بارداری

حتی اگر خونریزی طبیعی باشد، پزشک آزمایشات لازم را برای شما تجویز می‌کند. همچنین اسکن اولیه برای شما تجویز می‌شود تا از این‌که بارداری سالمی دارید مطمئن شوید.

به طور کلی اگر باردار هستید و دچار لکه بینی و خونریزی شده‌اید جای نگرانی دارد، به پزشک متخصص زنان و یا ماما مراجعه کنید.

دقت کنید اگر خونریزی شما بسیار شدید است، یا درد شدید و احساس ناخوشایندی دارید با اورژانس تماس بگیرید تا وارد منزل شما شوند و علت را پیگیری کنند.

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر در دوران بارداری دچار خونریزی همراه با علائم زیر شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

  • سرگیجه یا غش
  • خونریزی شدید و دفع لخته
  • درد شدید در معده و لگن
  • درد و گرفتگی

اگر خونریزی طوری بود که مجبور به استفاده از نوار بهداشتی شدید و خون به رنگ قرمز روشن بود حتماً به پزشک مراجعه کنید.

دقت کنید اگر درد مداوم در کمر، انقباضات منظم و گرفتگی شکم ممکن است ناشی از علائم زایمان زودرس باشد. زایمان قبل از هفته ۳۷ بارداری را زایمان زودرس می‌گویند.

علائم بارداری چیست؟

برخی از خانم‌ها نیاز دارند بدانند به طور کلی چگونه ممکن است باردار شوند، درواقع نشانه‌های بارداری برای آن‌ها چیست.

  • اگر شما باردار شده باشید معمولاً دوران عادت ماهانه متوقف می‌شود.
  • سینه‌های مادر باردار متورم شده و بسیار حساس می‌شود.
  • خانم‌ها در دوران بارداری مرتب حالت تهوع دارند و زودتر از حالت معمول خسته می‌شوند.
  • برخی از زنان در دوران بارداری نیاز دارند که بیشتر حمام بروند.

سخن پایانی

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله جوان ایرانی از هر چهار زن یک نفر در سه ماهه اول بارداری دچار لکه بینی و خونریزی واژینال خواهند شد. نگران نباشید بسیاری از این زنان با تجویزهای دارویی پزشک و مراقبت‌هایی که انجام می‌دهند حاملگی‌های سالمی را می‌گذرانند.

آی آر جوان